//Katja Saksa: Laki muuttui – taksiyrittäjät palvelevat edelleen

Laki muuttui – taksiyrittäjät palvelevat edelleen

Sosiaalipolitiikan emeritus professori J.P. Roos huomautti (HS Mielipide 28.7.2018), että taksiuudistus on tehty digitaitoisille, hyvin pärjääville nuorille kansalaisille.

Lain näkökulmasta näin onkin, sillä monipuolistuvien palvelujen mahdollistajaksi luonnehdittu liikennepalvelulaki muutti taksialan kertaheitolla vahvasti säännellystä toiminnasta myös kansainvälisesti vertaillen varsin liberaaliksi. Esimerkiksi hinnoittelu ei enää ole säänneltyä, ja kuluttajahintojen ilmoittamisessa riittää se, että ne ovat saatavilla verkkopalveluista. Taksamittari ei myöskään ole enää taksissa pakollinen.

Onneksi taksipalvelua tarjoavat tässä maassa aivan tavalliset ihmiset – suomalaiset taksiyrittäjät.

He eivät ole yhdessä yössä muuttuneet roistoiksi, vaan ymmärtävät myös asiakkaan tarpeet, ja myötäelävät muutoksen aiheuttamaa hämmennystä. Vaikka lain mukaan riittääkin, että hinnat ovat nähtävillä taksiyrityksen Facebook- tai verkkosivuilla, suurimmalta osalta ne löytyvät myös selkeästi auton ikkunaan teipattuna tai ainakin sisältä autosta.

Ja vaikkei taksamittaria tarvita, valtaosa yrittäjistä haluaa pitää autossaan sinetöidyn taksamittarin. Ja vaikka taksikupukaan ei enää ole pakollinen, useimmat autot on selkeästi merkitty takseiksi silloin, kun ne ovat perinteisessä taksiajossa. Taksin saa yhä edelleen – älypuhelinsovellusten lisäksi – tilattua soittamalla joko tilausvälitysyhtiöön tai suoraan taksiyrittäjälle.

Asiakkaan tehtäväksi jää muutoksen ymmärtäminen ja valintojen tekeminen – taksipalvelujen hinnoissa, saatavuudessa ja palvelulupauksissa saattaa olla isojakin eroja. Tähänkin asti asiakas on valinnut itselleen sopivan tilaustavan ja tarpeisiinsa sopivan taksiauton, nyt asiakkaan täytyy kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota myös siihen, miltä yritykseltä palvelun ostaa.

Taksialan toimijat ovat pieniä; suurin osa yrittäjistä pyörittää toimintaa yhdellä tai kahdella taksiautolla. Tuolta yksittäiseltä pienyrittäjältä vaaditaan nyt kuitenkin kohtuuttoman suurta yhteiskuntavastuun kantamista. Vastuun, johon taksiyrittäjät suhtautuvat vakavasti. Hyväntekeväisyyttä ei yrittäjyys kuitenkaan voi olla, ja siksi viime aikoina paljon puhuttu taksien päivystäminen myös yöllä ja syrjäkylillä ei useinkaan ole mahdollista, koska se tulee yksinkertaisesti liian kalliiksi!

Alalle tulee todennäköisesti runsaasti uusia toimijoita. Uusissa taksiyrittäjissä on varmasti erinomaisen hyviä yrittäjiä, jotka lisäävät omalla panoksellaan alan luotettavuutta. Kolikolla on kuitenkin myös kääntöpuoli ja me alalla toivomme, että viranomaiset puuttuvat tiukasti väärinkäytöksiin, mikäli sellaisia ilmenee, jotta meillä on jatkossakin Suomessa maailman paras taksi.

Vapauden mukana tulee vastuu. Nykyiset taksiyrittäjät eivät voi olla ainoita vastuunkantajia.

Katja Saksa, järjestöpäällikkö

Tutustu