//Kameravalvonta tieliikenteen teoriakokeisiin tervetullutta

Taksiliiton blogi

Tallentava kameravalvonta tieliikenteen teoriakokeissa on hyvä liike

Terveisiä maantiepyörän päältä matkalta viiden maan halki Pariisiin. Matkaa taitettiin ylä- ja alamäkineen varsin sateisessa kelissä, joka lienee osaltaan lisännyt autoilijoiden antamaa tilaa läpimärille pyöräilijöille. Onneksi maaliin tullessa paistoi aurinko.

Annukka Mickelsson

Viime viikolla Traficom julkaisi tiedotteen, jossa se ilmoitti ottaneensa käyttöön tallentavan kameravalvonnan osana tieliikenteen teoriakokeiden valvontaa. Tämä on tervetullut liike olemassa olevan lain vahvistamiseksi. Alamme on saanut kokea monella tavalla sen, mihin vie löysä suhtautuminen lain hengen noudattamiseen. Uudistamisinnossa moni asia muuttui helpoksi, mutta osa on johtanut tilanteeseen, jossa on ollut helppo unohtaa lait ja velvoitteet.

Taksinkuljettajan ajolupaan tähtäävä teoriakoe on Traficomin määräyksen mukaisesti varsin kattava ja käy läpi ne osa-alueet, jotka ovat olennaisia taksin luotettavalle palvelulle. Kokeen tarkoitus on selvittää, että kuljettaja kykenee huolehtimaan matkustajan mukavuudesta, turvallisuudesta ja vuorovaikutuksesta käytettävästä ajoneuvosta riippumatta ja ottamaan huomioon matkustajan toimintarajoitukset, sekä käyttämään erilaisia apuvälineitä, turvalaitteita ja viestintälaitteita.

Määräyksessä olevaa listaa katsoessa uskoisi monen asian olevan hyvin liikenteessä. Kokemus on osoittanut muuta. Kokeen suorittaminen ilman osaamista on ollut sen verran helppoa, että se on houkutellut osallistumaan kokeeseen myös ilman kielitaitoa, saati perehtyneisyyttä lain mukaiseen palveluosaamiseen.

Taksiala on tämän tuntenut nahoissaan. Se, että kokeen voi suorittaa käyttämällä lunttilappuja, kännyköitä, toisen henkilön nimissä tai ilman suomen kielen osaamista ovat surullisia esimerkkejä siitä, millä tasolla voi alalle tulla. Ja onkin hyvä, että tähän vihdoin on puututtu.

Kesäkuisessa lausunnossamme LVM:n arviomuistioon kannatimme kokeiden valvonnan kehittämistä sekä vilpin sanktiointia. Jo liikenneturvallisuuden kannalta on kriittistä, että kokeet suoritetaan omalla osaamisella eikä vain ulkoa opettelemalla. Jatkossa huijausta yrittävän suorittajan kokeen tulos mitätöidään ja vilpintekijälle voidaan asettaa sanktioita, esimerkiksi kokeeseen osallistuminen voidaan estää määräajaksi. Vakavimmissa tapauksissa huijaus voi johtaa rikosilmoitukseen ja jo myönnetyn luvan tai ajokortin peruuttamiseen.

Vie aikansa, että taksiluvan arvostus alkaa nousta näyttönä ammatillisesta osaamisesta. Olemme pitkään saaneet elää luottamuksen ilmapiirissä ja nyt julkaistut muutokset osoittavat vain sen, että kokeen hyväksyttyyn suorittamiseen on syytä suhtautua vakavammin. Sen on jatkossakin oltava luotettava perusta ja lähtökohta ammatin hyvään harjoittamiseen.

Ehkäpä nämä ylä- ja alamäet ovat tasoittumassa ja kelitkin hiljalleen alallamme paranemassa.

Annukka Mickelsson
toimitusjohtaja

Blogi julkaistu 10.7.2024

TAKSIYRITTÄJÄ, LIITY JÄSENEKSI TAKSILIITTOON

Tutustu

Liity jäseneksi 

Tapahtumakalenteri

Tutustu Taksiliittoon

Ajankohtaista

2024-10-10T13:14:58+03:0010.7.2024|Blogit|