//Kai Andersson: Toivotaan, toivotaan

Toivotaan, toivotaan

– Toivotaan, toivotaan, laulaa Eero Raittinen ja jatkaa, ehkä kaukana se on, mut toivo jää.

Runsaat puoli vuotta voimassa ollutta lakia liikenteen palveluista puolusteltiin pitkälti uskoon ja toivoon perustaen. Huolimatta muualta saaduista kokemuksiin nojaavista esimerkeistä, ohitettiin alan toimijoiden varoitukset lakimuutoksen seurauksista varsin suruttomasti. Digihuumassa marssittiin sokeasti markkinoiden ohjattaviksi, ja sääntelyn vastustajat saivat mitä tavoittelivat. Mutta kun oikein kovasti tavoittelee ja toivoo, on syytä varautua siihenkin, että toive toteutuu, josta Brexit on hyvä esimerkki.

Nyt on jo nähtävissä merkkejä, että naapurimaasta tutut epäkohdat ovat toistumassa, mutta sama lapsenomainen usko ihmisen hyvyyteen ja rehellisyyteen näyttää leimaavan keskustelua taksamittari/kassakone asiassa. Taksamittari nähdään lainvalmistelijan silmissä ainoastaan dynaamisen hinnoittelun esteenä, mutta samalla ohitetaan täysin sen fiskaalinen merkitys ja vaikutukset ajotulojen todentamiseen.

Kaivatusta dynaamisesta hinnoittelusta saimmekin esimerkin heti alkuvuodesta. Iltapäivälehdet ja MTV uutisoivat erään tunnetun, monissa maissa kovassa vastatuulessa olevan, tilausvälitysyhtiön dynaamisesta hinnoittelusta uudenvuoden yönä. Sellaistako asiakkaamme kaipaavat? Asiasta julkisuudessa nousseen kohun myötä hinnoittelua yhtiön ilmoituksen mukaan kohtuullistettiin, mutta miten lienee muiden vastaavien tapausten kohdalla käynyt?

Nyt on syytä unohtaa ideologia ja tunnustaa tosiasiat. Osa maidosta on jo peruuttamattomasti maassa, mutta nyt on pelastettava, mitä pelastettavissa on. Asemapaikat ja päivystysvelvollisuus menivät ja sen myötä koko maan kattava ympärivuorokautinen taksiverkko. Havaittavissa on, että tarjonta lisääntyy siellä, missä on kysyntää. Ja se näivettyy hiljaisen kysynnän alueilla ja aikoina, riippumatta siitä, mikä on myönnetyn luvanhaltijan osoite.

On ylen toiveikasta odottaa, että kunnat talousahdingossaan tulisivat ostamaan päivystystä laajemmissa määrin siellä, missä luonnollista liikennettä ei synny. Se lupaus oli alun alkaenkin yksi näistä ilmaan heitetyistä toiveista. Vain markkinat ohjaavat jatkossa tarjontaa. Nyt tarvitaan selkeitä pelisääntöjä kuluttajien luottamuksen palauttamiseksi. Näitä ovat muun muassa luvanvaraisessa liikenteessä olevien autojen tunnistettavuus, selkeä hintainformaatio ja tulostettu kuitti asianmukaisine tietoineen.

Mielenkiintoista vaalikevättä odotellen,

Kai Andersson, Taksiliiton hallituksen puheenjohtaja

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran 1/2019 Taksi-lehden Puheenjohtajan terveiset -palstalla.

2019-04-01T10:33:23+03:0027.2.2019|Blogit|