16.3.2018 17:00
EU:n kuljetusalojen työnantajat ja työntekijät muistuttavat EU-tuomioistuimen päätöksestä:
JÄSENMAIDEN ON LAITETTAVA ALUSTATALOUDEN PELISÄÄNNÖT KUNTOON JA VALVONTAAN
EU:n maantiekuljetusalojen työnantajat ja työntekijät kokoontuivat tänään Brysselissä sosiaalidialogissa*, jossa nostettiin näkyvästi esiin EU-tuomioistuimen viime joulukuinen päätös, jonka nojalla jakamistalouden palveluita henkilökuljetuksiin tuottava Uber tulkitaan kuljetusyritykseksi. Päätöksen jälkeen ei ole millään muotoa epäselvää, mihin koriin kuljetusalan alustapalvelut EU:ssa kuuluvat – niitä ei voida lukea digitaalipalveluyrityksiksi vaan kuljetuspalveluyrityksiksi, joihin sovelletaan kansallista kuljetustoimintaa koskevia lakeja ja määräyksiä. Tuomioistuimen ratkaisu on sitova ja täytäntöön pantava jokaisessa jäsenmaassa.
– Nyt on sopiva aika muistuttaa jäsenmaita kuuluvasti asiasta. On tärkeää, että kansalliset lait rukataan jäsenmaissa niin, että taksiliikenteessä ja henkilökuljetuksissa sovelletaan samaa sääntökirjaa kaikille saman alan yrityksille ja yrittäjille, sanoo liikennejärjestöjen Brysselin toimiston johtaja Pasi Moisio. Suomessa tilanne on varsin ajankohtainen, sillä heinäkuussa voimaan astuva liikennepalvelulaki on tuomassa kirjavuutta kotimaan taksipalvelutarjontaan.
IRU ja ETF julkaisivat aiheesta 16.3.2018 yhteisen kannanoton, johon on listattu toimenpiteitä tuomioistuinpäätöksen käytännön toteuttamistavoista.
- Kuljetuspalvelutoimintaa tulee tulkita aukottoman yhtenäisesti koko EU:ssa.
- Kuljetuspalvelun tarjoajan on rekisteröidyttävä jäsenvaltioon, jossa se tarjoaa kuljetuspalveluita.
- Kuljettajilla tulee olla ammattiajolupa sekä asianmukainen ammatillinen vastuuvakuutus
- Palveluissa käytettävien ajoneuvojen on oltava jäsenmaan lainsäädännön mukaisesti rekisteröityjä sekä täyttää vaadittavat turvallisuus-, katsastus- sekä päästöstandardit.
- Tasapuolisten kilpailuolosuhteiden varmistamiseksi kansallisten verojärjestelmien on ulotuttava samalla tavoin kaikkiin toimijoihin
- Asiakkaiden tietosuojakysymykset tulee huomioida lainsäädännön tasolla.
- Sääntöjen valvomiseksi viranomaisilla on oltava pääsy digitaalisiin paikannus- ja varaustietoihin
- Kuljetuspalveluja tuottajien ammattipätevyysvaateet tulisi harmonisoida EU:n tasolla.
Taksialan määräsääntelyn, ja sitä kautta yrittäjälle asetettujen muun muassa enimmäishintaa ja päivystämistä koskevien velvoitteiden, poistuminen ensi kesänä muuttaa toimialaa merkittävästi. – Tässä tilanteessa on äärimmäisen tärkeää huolehtia siitä, että jokaista liikennealan toimijaa kohdellaan yhdenvertaisesti. Sillä varmistetaan, että markkina todella toimii, muistuttaa Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.
Lisätietoja:
Timo Koskinen, toimitusjohtaja, Suomen Taksiliitto ry, 040 570 9070
Pasi Moisio, johtaja, liikennejärjestöjen Brysselin toimisto, +32 476 05 8490
Elisa Vornanen, asiantuntija, liikennejärjestöjen Brysselin toimisto, +32 494 549 249
*Maantiekuljetusalojen sosiaalidialogia käyvät EU-tasolla työnantajia edustava IRU (International Road Transport Union) sekä alan työntekijöiden Eurooppa-järjestö ETF (European Transport Workers´ Federation). Suomen tavara- ja linja-autoliikenteen yritykset osallistuvat dialogiin Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT:n johdolla ja liikennejärjestöjen yhteisen Brysselin toimiston tuella. Toimiston taustatahoina ovat ALT:n lisäksi IRU:n suomalaisjäsenet Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Linja-autoliitto sekä Suomen Taksiliitto.