Uuden liikennepalvelulain myötä liikennepalvelujen kilpailutuksissa olevat puutteet ovat korostuneet. Huono ymmärrys logistiikasta, asiakaspalvelusta ja koordinoinnista johtaa helposti kaaokseen, kun ongelmat kasaantuvat. Kilpailuttavan tahon parempi ennakointi ja yhteistyö palveluntarjoajien kanssa toisi vähälläkin vaivannäöllä toivotumpia tuloksia.
– Viime päivinä esiin nousseet ongelmat muun muassa koulukuljetuksissa ja eräillä alueilla myös Kela-kuljetuksissa ovat todella valitettavia, sillä kärsijäksi joutuu viime kädessä matkustaja, joka ei pääse kouluun tai terveydenhuoltoon, sanoo Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.
Puutteet kilpailutuksessa tuottavat ongelmia koko palveluketjuun. Jos ei tiedetä mitä kilpailutetaan, eikä ymmärretä, miten palvelu tuotetaan, on hyvin vaikea onnistua tuottamaan palvelua, jonka kaikki osat toimivat.
Yhteistyö kilpailuttavan tahon, palveluntarjoajien ja palvelun käyttäjien välillä
Usein ongelmat olisi ratkaistavissa ennakkoon käydyillä keskusteluilla. Huolellinen pohjatyö, jossa selvitettäisiin palvelun käyttäjien tarpeet ja hyödynnettäisiin palveluntuottajien osaaminen esimerkiksi avustamiseen kuluvan ajan ja reittisuunnittelun suhteen, pelastaisi monelta karikolta.
Kilpailuttajan tulee myös ymmärtää, että yrittäjä ei voi tuottaa palvelua, jos se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
– Yrittäjyys ei voi olla hyväntekeväisyyttä, vaikka tuntuukin, että usein sitä odotetaan, Koskinen huomauttaa.
Yrittäjä kantaa kyllä vastuun oman yrityksensä palveluista
Selkeät virheet asiakaspalvelussa ovat tietysti yrittäjän vastuulla. Nekin voitaisiin välttää, jos kilpailutuksessa otettaisiin paremmin huomioon myös palveluiden laatukriteerit.
– Erityisesti silloin, kun asiakkaana on lapsi tai muuten erityistä apua tarvitseva asiakas, täytyy kuljettajan hallita työnsä moitteettoman hyvin ja kantaa työstään vastuu. Kilpailutuksen onnistuminen ei kuitenkaan voi olla yrittäjän vastuulla. On kohtuutonta, että kilpailutuksen epäonnistuminen kaadetaan yrittäjän niskaan, Koskinen painottaa.
Ostajalla on myös omat velvollisuutensa ja toivottavasti myös halu huolehtia siitä, että saa kilpailutuksen tuloksena sitä mitä on halunnut ostaa.
– Jos tilaa turvallisuutta ja luotettavuutta, ei voi tyytyä vähempään, Koskinen täsmentää.
Lisätietoja:
Timo Koskinen, toimitusjohtaja p. 040 5709 070
Kai Andersson, puheenjohtaja p. 0400 400 348
Katja Saksa, järjestöpäällikkö p. 044 362 0706