//Timo Koskinen: Kuka suojelisi taksiyrittäjää?

Kuka suojelisi taksiyrittäjää?

Helsingin nykyisen apulaispormestari Anni Sinnemäen kynästä lähtivät sanat lauluun ”Minä suojelen sinua kaikelta”. Presidentti Putin lupasi virkaanastujaisissaan suojella Venäjää. Tove Jansson kirjoitti aikanaan erinomaisia tarinoita, joista yhden nimi oli ”Kuka lohduttaisi Nyytiä”.

Mutta kuka suojelisi tai edes lohduttaisi suomalaista taksiyrittäjää?

Suomalaista taksiyrittäjää suojelee vain suomalainen taksiyrittäjä itse. Tätä varten taksiyrittäjät ovat perustaneet aikanaan Suomen Taksiliiton, jotta yhdessä olisi helpompi hoitaa yhteisiä asioita. Aivan samalla tavalla ovat ajatelleet erilaiset ammattikunnat ja toimialat. Käsityöläisammateissa yhteiset asiat hoidettiin mestari- ja kisällijärjestöissä, näiden historiallinen jatkumo myös Taksiliitto on.

Nyt jos koskaan suomalainen taksiammattikunta kaipaa yhtenäisyyttä ja yhteisten asioiden hyvää ja ammattitaitoista hoitamista.

Säännellyssä järjestelmässä järjestö hoiti monia liiketoimintaankin liittyviä kysymyksiä, mutta nyt vapautuvassa taksimarkkinassa sille ei enää ole järjestöllistä tarvetta tai tilaa. Järjestöä ja yhteistoimintaa toki tarvitaan edelleenkin varsin voimakkaasti. Määräsääntelyn päättyminen ei tarkoita sitä, etteikö taksiyrittäjän toimintaympäristö kaipaisi jatkuvaa seurantaa ja olosuhteiden edistämistä.

Taksiyrittäjiä ei suojele kukaan muu kuin taksiyrittäjät itse. Virkansa puolesta ei yksikään virkamies kanna huolta taksiyrittäjästä, yksikään poliitikko ei muista päivittäisessä työssään lainsäätäjänä taksiyrittäjien tarpeita, eikä taida alussa mainittu apulaispormestarikaan muistaa suojella taksiyrittäjää kaikelta, jos taksiyrittäjät eivät itse omaa osuuttaan hoida.

Yhtenä pienenä ja yksinkertaisena esimerkkinä tästä taksiyrittäjien suojelemistarpeesta on valtioneuvoston asetus, jossa määritellään, milloin taksiauto tulkitaan tieliikenteessä taksiksi.

Liikenne- ja viestintäministeriö laati asetusluonnoksen, jonka mukaan taksiautoa ei pidetä tieliikenteessä taksina, jos siinä ei ole taksivaloa. Ihan asianmukainen asetus muilta osin, mutta siinä ei muistettu koululaiskuljetuksia ja taksivalon peittävää koulukuljetuskupua. Jos esitetty asetus olisi mennyt läpi sellaisenaan, niin koulukuljetuskuvulla varustettua taksia ei olisi pidetty tieliikenteessä ajoneuvona, joka olisi voinut käyttää taksikaistaa tai mennä taksiasemalle.

Nämäkin tietysti varsin pieniä ongelmia, mutta kun tämä samainen kouluajossa oleva taksi ei enää olisi saanut mennä koulun piha-alueelle viemään tai noutamaan koululaisia, niin käytännön ongelmat olisivat olleet edessä saman tien. Kaikkien suomalaisten taksiyrittäjien onneksi Taksiliiton Ville huomasi ongelman ja puuttui siihen – Ville siis suojeli taksiyrittäjää.

Me Taksiliitossa, niin työssä olevat kuin luottamushenkilötkin, olemme juuri sitä varten, että me huomaamme ongelmat, virheet ja väärät toimenpiteet mahdollisimman ajoissa. Ja jos emme pääse huomaamaan, niin ryhdymme välittömästi toimiin, joilla virheitä korjattaisiin taksiyrittäjien suojelemiseksi.

Taksiliitto suojelee taksiyrittäjää, mutta vain niin pitkään kuin taksiyrittäjät suojelua haluavat!

Timo Koskinen, toimitusjohtaja

Tutustu