//Ammattiliikenteen vääristynyttä verotusta on korjattava

Valtiovarainministeriö on antanut oman ehdotuksensa ensi vuoden budjetista. Myös liikenne- ja viestintäministeriö on laatinut esityksensä oman hallinnonalansa määrärahoista. Molemmista budjettiesityksistä puuttuu täysin ammattiliikenteen vääristynyttä verotusta korjaavat toimenpiteet. Verotuksellinen epätasa-arvo näkyy konkreettisimmin taksiyrittäjän arjessa.

Taksiliikenne on ammattiliikenteen voimakkaimmin verotettu toimiala, sillä se maksaa täyttä ajoneuvoveron perusveroa, käyttövoimaveroa ja pian myös täyttä autoveroa – toisin kuin kaikki muut ammattiliikenteen yrittäjät. Toimiva ammattiliikenne mahdollistaa ihmisten liikkumisen kaikkialla Suomessa myös ilman omaa autoa. Se on olennainen osa liikkumisen ketjuja. Henkilöliikennemarkkinan toimivuus auttaa siis Suomea olemaan askelta lähempänä kunnianhimoisia hiilineutraaliustavoitteita.

Toimivan palvelutarjonnan perusedellytys on, että kaikilla yrittäjillä on tasa-arvoiset edellytykset toimia markkinoilla ja kilpailla reilusti.

– Tällä hetkellä ammattiliikenteen verotus on epätasa-arvoinen, sillä takseista maksetaan kaikki hankintaan ja käyttöön liittyvät verot ja linja-autot ovat kaikista veroista vapaita. Emme me muille lisää veroja kaipaa, vaan tasa-arvoista kohtelua muun ammattiliikenteen kanssa, vaatii Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Veroja kiristämällä nopeutetaan maaseudun palveluverkon rapautumista

–  Edellisellä hallituskaudella taksien verotusta kiristettiin merkittävästi. Nyt olisi kohtuullista vihdoin kääntää suunta kohden tasa-arvoista ammattiliikenteen verotusta. Haluttomuus verotuksen korjaamiseen kertoo karua kieltään siitä, että pienemmän ammattiliikenteen kaluston arvoa ei nähdä, Koskinen huomauttaa.

Polttoaineverotukseen esitetään suurta korotusta ja tämäkin kohdistuu erityisen voimakkaasti juuri ammattiliikenteeseen. Korotus tulee heikentämään entisestään maaseudun ja hiljaisen ajan liikenteen tarjontaa. Jo nyt kannattavuuden kanssa kamppailevien yrittäjien kustannuksia lisätään kohtuuttoman suurella polttoaineveron korotuksella.

Julkisen liikenteen lisärahoitus tulee kohdentaa myös takseille

Lisärahoitus julkiseen henkilöliikenteeseen on myönteinen uutinen. Nyt esitetty 20 miljoonan euron määrärahan korotus joukkoliikenteen palveluiden ostoihin ja kehittämiseen on varmasti paikallaan.

– Toivottavasti tästä määrärahasta saadaan vihdoin tasapuolisuuden nimissä suunnattua osansa myös taksialalle, joka käytännössä hoitaa yksin koko haja-asutusalueen ja hiljaisen ajan julkisen liikenteen, Koskinen muistuttaa.

Lisätietoa:
Timo Koskinen, toimitusjohtaja, p. 040 570 9070