LAUSUNTO Valtiovarainvaliokunnan verojaostolle 18.10.2024
Ajoneuvoverolain 11§:n ja liitteen muuttamisesta
LAUSUNTOPYYNTÖ, HE 107 / 2024 vp
Kiitämme mahdollisuudesta lausua ajoneuvoverolain 11§:n ja liitteen muuttamisesta.
Taksiliikenne on kiistatta korkeimmin verotettu ammattiliikenteen muoto. Taksiliikenteeseen käytetään pääasiassa M1-luokan ajoneuvoja, joista peritään auto- ajoneuvo- ja käyttövoimaverot. Kuntien ja hyvinvointialueiden kilpailuttaessa liikennettä, samoihin kilpailutuksiin osallistuvat myös henkilöliikenneluvalla liikennöivät M2-luokan ajoneuvot, joista ei peritä auto- tai käyttövoimaveroja. Tämä tilanne on nähdäksemme haastava kilpailuneutraliteetin näkökulmasta, samassa markkinassa toimivia ei tulisi asettaa verotuksellisesti eriarvoiseen asemaan.
Esitämme, että 11§ 1. momentti muutetaan muotoon: Muusta kuin taksiliikenteeseen käytettävästä, vähintään 1+ 8 hengelle rekisteröidystä henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa lähinnä käyttötarkoitukseltaan henkilöautoa, 5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta.
Kun 1+8 rekisteröidyt taksit vapautetaan käyttövoimaverosta, ovat ne kilpailullisesti samassa asemassa M2-luokan pienoislinja-autojen kanssa.
Esteettömän liikenteen osalta huolestuttava ilmiö on ajoneuvojen määrän vähenemisen lisäksi isojen esteettömien ajoneuvojen määrä. Vuoden 2018 lakimuutoksen jälkeen isojen esteettömien ajoneuvojen määrä on laskenut 500 kappaleella. Samaan aikaan pienten esteettömien ajonevojen määrä on lisääntynyt 400 kappaleella. Vallitseva trendi on selkeästi se, että yrittäjät siirtyvät pieniin esteettömiin ajoneuvoihin, jolloin useamman kuin yhden pyörätuolin kuljetuksien tulee ongelmia saatavuuden osalla.
Mikäli jatkossa halutaan kannustaa yrittäjiä investoimaan myös isoon esteettömään kalustoon, tulee nähdäksemme huomioida isojen esteettömien ajoneuvojen korkeammat hankinta- ja käyttökustannukset, vapautus käyttövoimaverosta kannustaisi yrittäjiä investoimaan myös isoon esteettömään kalustoon.
Vapautuksen vaikutus verokertymään: Traficomin ajoneuvorekisterissä oli 30.6.2024 3 580 kappaletta 1+8:lle rekisteröityjä takseja. Kyseisten ajoneuvojen keskimääräinen kokonaismassa oli 3400 kilogrammaa, jolloin verokertymä laskisi 682,55 € ajoneuvoa kohden ja kokonaisverokertymän alenema jäisi alle 2,5 miljoonan.
Suomen Taksiliitto ry