Taksiliiton mediatiedote vastineena liikenneministeri Anne Bernerin Ylen haastatteluun. ”Liikenneministeri Berner: Taksilupien vapauttamisesta pääosin myönteisiä kokemuksia, päivystysvelvoite mietityttää” (Yle 26.7.2018) https://yle.fi/uutiset/3-10324392

Tiedote 27.7.2018

Julkaisuvapaa heti

Taksiliitto ärähtää: Markkinaehtoiseen taksimaailmaan ei kuulu päivystysvelvoite!

Taksiliikenne siirtyi 1.7. alkaen yrittäjää vahvasti velvoittaneesta määräsääntelystä markkinaehtoiseen järjestelmään. Aikaisemmin yritysten määrää sääntelemällä pystyttiin velvoittamaan taksiyrittäjä päivystämään myös hiljaisina aikoina ja palaamaan aina lupaan merkityn kunnan alueelle. Nyt esille tuotu ajatus siitä, että päivystysvelvoite palautettaisiin, on käsittämätön, sillä käytännössä se pakottaisi yrittäjän tekemään työtä, joka ei tuota mitään.

Kannattamaton päivystäminen ei voi olla yrittäjän vastuu

Jo uutta liikennepalvelulakia valmisteltaessa oli nähtävissä, että markkinaehtoinen malli heikentää haja-asutusalueiden liikennepalveluita.

– Tuolloin päättäjien suunnalta vaihtoehtona nähtiin, että kunnat ostavat päivystystä liikennepalveluiden tuottajilta silloin, kun palvelua ei muutoin synny. Tätä ei ole kuitenkaan toistaiseksi tapahtunut, toteaa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Kallis päivystäminen ei voi olla markkinaehtoisessa maailmassa yrittäjän vastuulla, vaan vastuu on ehdottomasti yhteiskunnalla, jos tällaista palvelua halutaan. Jos kunta näkee tarpeelliseksi, että myös hiljaisella kylänraitilla on liikkumispalveluita saatavilla, on kunnan velvollisuus sitä järjestää. Yrittäjiä palvelun tuottamiseen löytyy aivan varmasti, kun se vain on yrittäjälle kannattavaa.

Päivystämisessä myös kilpailuoikeudellisia ongelmia

Jos kylän taksit sopivat keskenään päivystysvuoroista, kyse on kilpailuoikeudellisesti markkinoiden jakamisesta. Tämä ei sovi suomalaiseen kilpailulainsäädäntöön ja tekee päivystyksestä sopimisen jopa laittomaksi.

Markkinaehtoisesti syntyvää palvelua on siellä, missä on kysyntää

Nyt taksiliikenne on täysin markkinaehtoista ja palveluita on siellä, missä on riittävästi kysyntää. Palvelut hinnoitellaan kysynnän ja tarjonnan mukaisesti, aivan kuten mitkä tahansa muutkin palvelut.

– Ei haja-asutusalueilla ole enää kyläkauppoja, posteja, pankkeja eikä edes kouluja, saati poliisia tai edes ambulanssia. Taksiyrittäjät tarjoavat erittäin mielellään palveluitaan kaikkialla Suomessa, jos toiminta vaan tuo yrittäjälle leivän pöytään, Koskinen muistuttaa.

 

Lisätietoja:     

toimitusjohtaja Timo Koskinen, p. 040 5709 070

järjestöpäällikkö Katja Saksa, p. 044 3620706