Käyttäjätunnus
Salasana
  Unohtuiko salasana?

Taksit kuntien palveluksessa

Takseja käytetään monipuolisesti kuntien kuljetustehtävissä. Useissa kunnissa taksit hoitavat muun muassa:

Asiointiyhteyksiä: harvaanasutuilla alueilla kutsu- ja reittitakseilla huolehditaan siitä, että asukkaat pääsevät asioimaan ja virkistäytymään palvelujen äärelle. Taksiajojen osuus julkisesta liikenteestä on noin 10 %.

Kutsuohjattua joukkoliikennettä: kutsutaksi ja muu kutsuohjattu joukkoliikenne on järkevä ratkaisu niille alueille, joilla julkista liikennettä tarvitaan, mutta joilla matkustajamäärät jäävät pieniksi. Kutsutaksit ajavat ennalta määrättyä reittiä ennalta sovittuina aikoina, mutta lähtevät liikkeelle vain, jos kyytiin on tulijoita. Tarpeen vaatiessa kutsutaksit poikkeavat reitiltä pihaan asiakasta noutamaan. Kutsutaksit ovat joustavia myös kaluston suhteen: asiakasmäärästä riippuen kutsutaksit voivat olla tavallisia henkilöautoja, farmareita tai tilatakseja. Kutsutaksissa asiakas matkustaa yleensä lähinnä joukkoliikennelipun hinnalla. Kutsuohjattua joukkoliikennettä on kehitetty pisimmälle Keski-Uudellamaalla, Kerava - Tuusula - Järvenpää -alueella.

Koululaiskuljetuksia: päivittäin noin 40 000 lasta ja nuorta kulkee koulun ja kodin väliä taksilla. Taksit hoitavat myös oman kunnan ulkopuolelle ulottuvat säännölliset kuljetukset erityiskouluihin. Taksissa kaikki lapset matkustavat turvavöissä.

Erityiskuljetuksia: vammaisten kuljetus toimii ovelta ovelle, ja henkilökohtainen auttaja on aina paikalla. Lepoasentoa tarvitseva matkustaja voi matkustaa paaritaksilla, jos hän ei tarvitse hoitoa matkan aikana eikä kyse ole hälytysajosta.

Edustus- ja kokousajoja: auto ja ammattitaitoinen kuljettaja ovat tarvittaessa saatavilla ilman, että kunta tai yritys ostaa oman edustusauton talliin seisomaan.

Pientavarakuljetuksia: taksit kuljettavat nopeasti ja joustavasti kirjeitä ja pieniä paketteja ovelta ovelle.

Kotipalveluja: taksit suorittavat avohoidossa olevien kuntalaisten kuljetus- ja tukipalveluita, esimerkiksi ateriakuljetuksia ja kerho- ja kuntoutusmatkoja. Myös turvapuhelinpalveluita on järjestetty yhteistyössä taksien kanssa, ja taksit ovat tottuneet ajamaan mihin vuorokauden aikaan tahansa, kelillä kuin kelillä. Taksit voivat lisäksi kuljettaa kodinhoitajan tai kotisairaanhoitajan asiakaskäynnille ja avustaa häntä tarvittaessa. Lisätietoja voi kysyä oman paikkakunnan taksiyhdistykseltä.

Suomen Taksiliitto | Nuijamiestentie 7, 00400 Helsinki | Puh. 020 7756 800 | E-mail kontakti(at)taksiliitto.fi

Design VCA | Powered by Aava