Käyttäjätunnus
Salasana
  Unohtuiko salasana?

Hyvä tietää

Menikö taksimatkassa jokin pieleen?

Jos taksimatkaan liittyy jotain, mistä asiakas haluaa selvitystä jälkikäteen, on matkasta hyvä pyytää kuljettajalta kuitti. Jos kuittia ei ole jostain syystä pyydetty tai se on hukkunut, matkan tai tapahtumien selvittely jälkikäteen on hankalampaa. Lähtökohtaisesti tarvitaan ainakin seuraavat tiedot: päivämäärä ja kellonaika, jolloin kyyti on tilattu tai otettu lennosta, paikkakunta ja katuosoite. Selvittelyä helpottavat taksin järjestysnumeron tai rekisterinumeron muistaminen. Järjestysnumero ilmenee yleensä taksin katolla olevasta kuvusta.

Kyselyt ja valitukset taksipalveluluista ohjataan ensisijaisesti taksitarkastajille. Jos sellaisia ei paikkakunnalla ole, palaute voidaan antaa myös tilausvälityskeskukseen tai taksien paikallisyhdistysten luottamushenkilöille. Eri kaupungeissa on erilaisia käytäntöjä. Jos paikkakunnalla ei toimi taksitarkastajia, kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteyttä alueella toimivaan tilausvälityskeskukseen.

Taksitarkastajat

Tilauskeskuksia

Unohtuiko taksiin tavaraa?

Löytötavaroiden kohdalla käytäntö vaihtelee paikkakunnittain suuresti. Joillakin paikkakunnilla taksit toimittavat löytötavarat poliisin löytötavaratoimistoon, kun taas joillain paikkakunnilla tavarat viedään esimerkiksi taksiasemille. Jos matkasta on jäänyt kuitti talteen, taksin tavoittaminen on helppoa vaikka suoraan puhelimitse.

Taksissa on käytettävä turvavyötä

Lain mukaan matkustajien on aina käytettävä turvavyötä taksissa niin etu- kuin takapenkillä matkustettaessa. Vaikka taksien onnettomuusriski ajokilometreihin nähden on tutkitusti pienempi kuin yksityisautoilla, on onnettomuusriski liikenteessä aina olemassa. Matkustajan turvavyön käyttö suojaa niin häntä itseään kuin kuljettajaakin.

Suomen Taksiliitto | Nuijamiestentie 7, 00400 Helsinki | Puh. 020 7756 800 | E-mail kontakti(at)taksiliitto.fi

Design VCA | Powered by Aava