Käyttäjätunnus
Salasana
  Unohtuiko salasana?

Taksimatkan hinta

Taksimatkan hintaan vaikuttavat viikonpäivä, vuorokaudenaika, odotusaika, ajettu matka, siihen kulunut aika sekä matkustajien lukumäärä. Taksimatkan hinta vahvistetaan Valtioneuvoston asetuksella vuosittain. Asetuksessa määritellään enimmäishinnat, jotta asiakkaat voivat luottaa siihen, että taksimatkan kustannukset Suomessa ovat maltilliset huolimatta siitä, milloin ja missä asiakas käyttää taksia.

Valtioneuvoston asetuksen mukaan taksimatkan perusmaksu on 1.7.2014 alkaen arkipäivinä kello 6-20 välisenä aikana ja lauantaisin, kirkollisten juhlapyhien sekä itsenäisyyspäivän aattona ja vappuaattona kello 6-16 välisenä aikana alkavissa kuljetuksissa enintään 5,90 euroa. Muulloin perusmaksu on enintään 9,00 euroa.

Jos taksi tilataan ennakkoon vähintään 30 minuuttia ennen lähtöaikaa, voidaan siitä periä ennakkotilausmaksu, joka on enintään 7,10 euroa. Ennakkotilausmaksua ei kuitenkaan saa periä asetuksen 6§:ssä mainituissa tapauksissa. Näitä ovat yleensä yhteiskunnan korvaamat kuljetukset, joita henkilö tarvitsee vammansa, ikänsä tai sairautensa vuoksi.

Taksaluokkia on neljä

Taksaluokka

Henkilöitä

euroa/km

1,55

II

1,87

III

2,02

IV

yli 6

2,18

Kaksi alle 12-vuotiasta lasketaan yhdeksi henkilöksi matkan hintaa laskettaessa. Odotusajalta saa periä enintään 44,60 euroa tunnilta. Odotustaksa voidaan periä, jos auto odottaa asiakasta. Mittari siirtyy myös automaattisesti odotustaksalle, jos auto liikkuu poikkeuksellisen hitaasti esimerkiksi liikenneruuhkan vuoksi.

Esimerkki Arkipäivänä 5 kilometrin matka päiväsaikaan 1 - 2 matkustajan ollessa kyydissä maksaa noin 14 euroa, jos auto ei joudu odottamaan asiakasta tai seisomaan ruuhkan tai muun syyn takia. Esimerkiksi 5 minuutin odotus lisää matkan hintaa noin 3,75 eurolla.

Taksimatkan hintaan sisältyy henkilökuljetuksissa 10 prosentin arvonlisävero valtiolle. Tavarakuljetusten, joissa ei ole mukana matkustajaa, taksaa ei ole säädelty. Niiden arvonlisävero on 24 prosenttia. Suomalainen taksataso vastaa eurooppalaista keskiarvoa, myös kansalaisten ostovoimalla mitattuna.

Taksiliikenteen kustannusindeksin ylläpidosta vastaa Tilastokeskus yhdessä Taksiliiton ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvällä taksiliikenteen kustannusindeksillä seurataan taksiliikenteen keskimääräistä kustannuskehitystä.

Kaikki tällä sivulla mainitut hinnat sisältävät taksiliikenteen maksuille säädetyn arvonlisäveron.

Taksimaksut

Taxiavgifts

Suomen Taksiliitto | Nuijamiestentie 7, 00400 Helsinki | Puh. 020 7756 800 | E-mail kontakti(at)taksiliitto.fi

Design VCA | Powered by Aava