Käyttäjätunnus
  Unohtuiko salasana?

Taksiliitto kummeksuu autoverotuksen muutoksia

23.11.2017 16:30

Hallitus antoi eduskunnalle lakiesityksen, jossa taksiautojen autoverotusta muutettaisiin ensi kesänä. Hyvää esityksessä on se, että isot, esteettömät ja koulukuljetuksiin soveltuvat taksit olisivat jatkossa autoverosta vapaita.

Sen sijaan takseina käytettävien henkilöautojen nykyinen, modernin taksikaluston ylläpitoon kannustanut ja ammattiliikenteen verotusta tasannut 4 800 euron arvoinen verohuojennus poistuisi asteittain. Huojennuksen poistumisen jälkeen takseina käytettävät henkilöautot olisivat ainoita ammattikäytössä olevia ajoneuvoja, jotka maksavat sekä autoveron että ajoneuvoveron kokonaan. Tämä vääristäisi markkinaa ja johtaisi käytettyjen autojen maahantuonnin lisääntymiseen uusien, vähäpäästöisten taksiautojen hankkimisen kustannuksella.

Lakiesitystä ei voida pitää pienten taksiautojen osalta oikeudenmukaisena ja kohtuullisena. Pienillä henkilöautoilla taksiliikennettä harjoittavien yrittäjien verokohtelu vääristää kilpailutilannetta ja korottaa taksiyrittäjien verorasitusta entisestään.

Eduskunnan hyväksyessä liikennepalvelulain hyväksyttiin myös maininta ”Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää välttämättömänä, että liikennemarkkinoiden edelleen kehittämisen yhteydessä tarkastellaan verotuksen yhdenmukaistamista, jotta eri toimijoille saadaan tasapuolinen verokohtelu.” Tästä syystä koko autoilun verotusta tulisi katsoa kokonaisuutena eikä tehdä pistemäisiä veromuutoksia, joiden seuraukset jakautuvat epätasaisesti.

Esityksen mukaisesti isojen autojen verottomuus tulisi voimaan vasta 1.7.2018, mikä käytännössä tarkoittaa valitettavasti sitä, että näin esitettynä isojen taksiautojen kauppa ja kotimainen rakennustyö keskeytyvät seuraavan seitsemän kuukauden ajaksi.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Kai Andersson, p. 040 040 0348 tai kai.andersson@taksiliitto.fi
toimitusjohtaja Timo Koskinen, Suomen Taksiliitto ry, p. 040 570 9070 tai timo.koskinen@taksiliitto.fi

Suomen Taksiliitto | Nuijamiestentie 7, 00400 Helsinki | Puh. 020 7756 800 | E-mail kontakti(at)taksiliitto.fi

Design VCA | Powered by Aava