Käyttäjätunnus
  Unohtuiko salasana?

Henkilöliikenteen verotus samalle viivalle

7.6.2017 11:15

Laki liikenteen palveluista muuttaa henkilö-, ja tavaraliikenteen toimintaympäristöä merkittävästi. Alan toimijat, kalustosta riippumatta, asetetaan entistä avoimempaan kilpailutilanteeseen. Kilpailuneutraliteetin toteutumisen kannalta oleellista onkin varmistaa myös verotuksellinen yhdenvertaisuus.

Uusia lakeja säädettäessä on huolehdittava siitä, että kansalaisten perustuslain mukainen yhdenvertainen liikkumisvapaus asuinpaikasta riippumatta taataan. Lainsäätäjän on huomioitava kilpailuneutraliteetin toteutuminen varmistamalla, että kaikkia samoilla markkinoilla operoivia toimijoita kohdellaan yhdenvertaisesti niin velvoitteiden kuin verotuksen osalta.

Henkilöliikennettä voidaan lain liikenteen palveluista tultua voimaan hoitaa monin tavoin ja erilaisella kalustolla, mikä nostaa verokohtelun tasapuolisuuden entistäkin tärkeämpään asemaan. Verotuksen on oltava tasapuolista sekä kaluston hankintaan, että sen käyttöön kohdistuvien rasitteiden osalta. Taksikäyttöön rekisteröidyn henkilöauton nykyinen verohuojennus ei kuitenkaan varmista verotuksellista yhdenvertaisuutta muiden samoilla markkinoilla olevien toimijoiden kanssa. Taksiliikenne on edelleen myös ainoa ammattiliikenteen muoto, joka maksaa ajoneuvo- ja käyttövoimaveron täysimääräisenä.

Suomen Taksiliitto esittää huolensa siitä, että mikäli taksien kilpailuneutraliteetti suhteessa muihin henkilöliikenteen toimijoihin nähden ei toteudu, siirrytään taksiliikenteessä ylimitoitettuun, mutta verotuksellisesti edullisempaan kalustoon. On mahdollista, että käytettyä ja päästötekniikaltaan vanhentunutta kalustoa aletaan myös tuoda Suomeen.

Suomen Taksiliitto haluaa kiinnittää huomioita siihen, että eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön mukaisesti Suomeen saadaan liikennemarkkinoille terve ja tasapuolinen toimintaympäristö.

____________

Lisätiedot:

Julkilausumatoimikunnan pj. Kai Andersson 0400 400 348, kai.andersson@taksiliitto.fi

Suomen Taksiliitto | Nuijamiestentie 7, 00400 Helsinki | Puh. 020 7756 800 | E-mail kontakti(at)taksiliitto.fi

Design VCA | Powered by Aava