Käyttäjätunnus
Salasana
  Unohtuiko salasana?

Taksiliitto: Huolimaton hätiköinti uhkaa tuhota luotettavan taksiliikenteen

13.6.2014 15:00

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa henkilöliikennelainsäädäntöön muutoksia, jotka toteutuessaan muuttaisivat peruuttamattomasti koko suomalaisen henkilöliikenteen kentän. Valmistelemattomien esitysten sijaan tulee keskittyä huolellisen vaikutusanalyysin ja kattavan kansainvälisen vertailun tekemiseen.

Liikenne- ja viestintäministeriön kaksivaiheisella henkilöliikenteen uudistusehdotuksella ei voida turvata palvelujen laatua, kohtuuhintaisuutta ja saatavuutta kuten nykyjärjestelmällä. LVM:n ehdotus jättäisi kaikki velvollisuudet takseille, mutta antaisi lisää vapauksia linja-autokalustolle. – Emme halua katsoa vierestä, kun suomalaista taksiliikennettä ollaan ajamassa alas. Kaaoksesta ei hyödy kukaan, Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki painottaa.

Maaseudulla taksiliikenteen harjoittaminen muuttuisi monin paikoin kannattamattomaksi ja yrittäjien lopettaessa liiketoiminnan taksipalvelujen saatavuus heikkenisi merkittävästi etenkin päiväliikenteen ulkopuolella.

Joukkoliikennelain muutokset tekevät ylisuurista busseista verovapaita takseja

Joukkoliikennekaluston minimimatkustajamäärän poistaminen ohjaisi yrittäjiä linja-autokaluston hankintaan, sillä suuremmalle kalustolle ei ole määritelty päivystys- tai asemapaikkavelvoitteita eikä enimmäistaksoja. Lisäksi linja-autokalusto on täysin verotonta. – On käsittämätöntä, että lainsäädännön muutoksin halutaan kannustaa yhden asiakkaan kuljettamista yhdeksälle ihmiselle tarkoitetulla autolla, Säynäjoki ihmettelee.

Asiakasta ei saa unohtaa

Nykyjärjestelmän purkaminen ja markkinaehtoiseen taksiliikenteeseen siirtyminen tarkoittaisi käytännössä luottamista siihen, että markkinat huolehtisivat taksien saatavuudesta kaikkialla Suomessa kohtuullisin kustannuksin. Nykyjärjestelmässä tämä varmistetaan asemapaikkaan sidotulla päivystysvelvoitteella ja enimmäishinnoilla, joilla varmistetaan palvelu kaikille asiakasryhmille.

”Näemme henkilöliikenteen palvelujen kehittämisen äärimmäisen tärkeänä. Nyt on kuitenkin syytä ottaa harkinta-aika. Perusteettomat lainsäädännön muutosehdotukset vievät pohjaa pitkäjänteiseltä kehitystyöltä”, Lauri Säynäjoki toteaa.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki, p. 0400 512 082

Suomalaisen taksiliikenteen toimintaperiaatteet

Luotettava taksiliikenne Suomessa perustuu velvollisuuteen palata kotipaikkakunnalle (asemapaikkavelvoite) ja päivystää kotipaikkakunnalla myös hiljaiseen jopa kannattamattomaan aikaan (päivystysvelvoite) sekä asiakkailta perittävän maksun rajoittamiseen (enimmäistaksa).Näiden velvoitteiden vastapainoksi taksien määrää on rajoitettu siten, että tarjonta vastaa alueen kysyntään (määräsääntelyyn perustuvat taksikiintiöt). Jos kysyntä kasvaa, voidaan kiintiöön lisätä uusia taksilupia. Järjestelmä huolehtii siitä, että takseja on tarjolla riittävästi kaikkialla Suomessa.

Suomen Taksiliitto | Nuijamiestentie 7, 00400 Helsinki | Puh. 020 7756 800 | E-mail kontakti(at)taksiliitto.fi

Design VCA | Powered by Aava